יום ראשון, 14 באפריל 2013

מועדון הנבחן המתמיד, או: מה לא עושים בשביל אמא!


פרופסור מתי גורן בהתה בנורת הניאון המרצדת במשרדה הצנוע. היא חשה במועקה הולכת וגוברת ואף החלה להתלבט אם להזמין ניידת שח"ל. זה כבר זמן מה שמתי, מנהלת המרכז הארצי לבחינות והערכה, הרגישה קצת מלנכולית, אולם בימים האחרונים, התחזקה תחושת המועקה, עד לכדי מרה שחורה של ממש. מבחינה מקצועית נחשבה פרופ' גורן לעילוי בתחומה, אולם לאחרונה זה לא הספיק – אמא שלה לא היתה מרוצה ואף לא טרחה להסתיר זאת. ומתי גורן, פרופסורית מהוללת לפסיכולוגיה, בעלת רמת מודעות עצמית גבוהה מאוד, ידעה היטב שבלי אמא מרוצה לא יעזרו המאמרים המבריקים וההכרה הבינלאומית כדי שתחיה בשלום עם עצמה, קל וחומר, כדי שתהיה באמת מאושרת.
וכך החלה לעשות לעצמה פסיכואנליזה-אינסטנט כדי להגיע לתובנות לגבי אי-המרוצות של אמא שלה שמדכדכת אותה כל כך. בעצם היה עליה לחשוף את החלקים החבויים של אמה הקיימים בתוכה-עצמה ואינם נותנים לה מנוח. כל אותו הלילה ישבה במשרד וניתחה את עצמה, את אמה ואת השורשים של שתיהן. הניתוח התחיל בשנות ה-20 של המאה הקודמת, עת עלתה לפלסטינה סבתה, מתילדה יוסקוביץ', שעל שמה היא קרויה.

העליה הרביעית נקראה העליה הפולנית. כל עליה תרמה משהו לפסיפס הישוב היהודי בארץ ישראל ותרומתם של הפולנים לא נפקדה. אלו תרמו לישוב היהודי את...הקנאה. אני מקנאה – משמע אני קיימת, היא הגירסה הפולנית לדקארט. כל אם פולניה חינכה את בנותיה על ברכי 11 הדיברות: אני מקנאה, לא תרצח, לא תגנוב, וכן הלאה...
ואם קנאה היא הדיבר הפולני הראשון, הרי בהחלט יתכן ששם, בקנאה, קבור הכלב. אם מתי תמצא את מושא קנאתה החבוי, היא תוכל לבתק באיבחה את הקשר הגורדי שגורם למרתה השחורה.

ואז, לפתע, כששעון הקיר הורה את השעה חמש לפנות בוקר, הגיעה אליה ההארה!
למה רק מאה אלף נבחני הפסיכומטרי, אינם זוכים למועדון לקוחות ראוי, כפי שזוכים לקוחותיהם של ארגונים גדולים אחרים? ללקוחות ישראכרט יש את מועדון כרטיס ישראכרט, ללקוחות אל-על יש את מועדון הנוסע המתמיד. לכולם יש ורק לה אין! היא הרגישה שקנאתה בוערת להשחית. מועדון הרי מביא נאמנות של לקוח, יוקרה! והיא (או אמא שלה?) כל כך משתוקקת ליוקרה הזאת!

פתאום הכל נהיה בהיר כשמש שהתחילה לזרוח מבעד לחלון משרדה בגבעת רם. כרטיס הנבחן המתמיד, היא תקרא לכרטיס הלקוחות הנבחרים שלה. כרטיס כסף לנבחנים לפחות 5 פעמים, כרטיס זהב יוקרתי לאלו שנבחנו כבר 10 פעמים ואילו כרטיס הפלטינה, הנכסף מכולם, לנבחנים הנאמנים ביותר שלה, שנבחנו לפחות 20 פעמים. וההטבות? בהתאם לרמת הכרטיס: כרטיס הכסף יקנה אפשרות לנבחן לדלג על 5 שאלות לבחירתו; זהב יאפשר דילוג על 10 שאלות; והפלטינה, היוקרתי מכל, ידרוש מהנבחן לפתור רק מחצית מהשאלות בבחינה!
השמש כבר נראתה במלואה בפאתי הרקיע והפרופסור גורן חייכה לעצמה בשביעות רצון וצילצלה לאמה כדי להזמינה לכוס תה חם של בוקר ירושלמי קריר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה